Nationaal Terras Onderzoek: Belgen zijn genieters en willen dit moment langer vasthouden

Zomer brengt een nieuwe trend voor een veranderende consument

Donderdag 28 april 2016 — Met de start van de lente en de zomer in aantocht verschijnen de terrassen opnieuw in het straatbeeld. Belgen zijn volgens een studie* in opdracht van het AB InBev merk Hoegaarden fervente terrasbezoekers. Zij willen er ook steeds langer genieten, met minder alcoholconsumptie. Daarom vergroot AB InBev het Hoegaarden aanbod uit met een alcoholvrije Radler in twee smaken: Lemon & Lime en Agrum.

Nationaal Terras Onderzoek

Meer dan 90% van de Belgen genoot vorige zomer van een terrasje, waarbij vooral 55- plussers het er goed van nemen. Voor ruim de helft van de Belgen is een terrasbezoek een welverdiende ontspanning, waarbij 2 op 3 vooral van het mooie weer wil genieten. Vrouwen (50%) doen eerder een terrasje na het shoppen, mannen (20%) het meest na het sporten.

De ondervraagden vinden een caféterras (44%) de beste keuze om te genieten. Na hun thuisterras bezoeken zij het liefst een terras op een marktplein (25%). Belgen drinken op een terras iets liever een alcoholhoudende drank (57%), waarvan 44% bier, dan een drankje zonder alcohol (41%), waarvan 27% frisdrank.

Langer genieten, met minder alcohol

We merken dat er een maatschappelijke verandering aan de gang is.  Mensen willen meer en langer genieten. Ze hechten daarbij steeds meer belang aan een verantwoorde consumptie van alcohol. Vooral als ze op een veilige manier terug naar huis willen rijden.

— Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President West Europe

Voor mensen die op zoek gaan naar laag-alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende bieren was het aanbod in België tot voor kort beperkt.

Nochtans is dit geen wijdverspreid fenomeen. In Spanje maakt het aandeel laag-alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende bieren 18% uit van het totale biervolume. In Duitsland, toch ook een land met een sterke biertraditie, al 10%. In België is dat amper 2,2%, dit is slechts de helft van het Europees gemiddelde.

— Jean-Jacques Velkeniers, Business Unit President West Europe

Om consumenten meer keuze te kunnen bieden, engageert AB InBev zich er toe om haar gamma laag-alcoholhoudende of niet-alcoholhoudende bieren verder uit te breiden. AB InBev stelt als mondiale brouwer de doelstelling voorop om tegen 2025 maar liefst één vijfde van haar totale biervolume wereldwijd in laag-alcoholhoudende of nietalcoholhoudende bieren te brouwen.

Hoegaarden Radler 0.0: wel de bierervaring niet de alcohol

Uit onze studie blijkt duidelijk dat mensen het fijn vinden om bier te drinken op een terras. Ze willen er samenkomen met vrienden voor een verfrissend biertje. Dat glas bier moet vooral lekker smaken en niet noodzakelijk alcohol bevatten.

Om die reden lanceren we binnen het Hoegaarden gamma onze nieuwste innovatie: een Radler bier zonder alcohol. Radler bier is een combinatie van bier met toegevoegde vruchtensappen. We stellen immers vast dat terrasfans vooral op zoek zijn naar verfrissing en een fruitige smaak. Hoegaarden leent zich dan ook perfect voor deze innovatie, gezien het witbier van nature al toetsen van koriander en sinaasappel in haar smaakpallet heeft. 

— Alexandra Van Impe, Marketing Manager Hoegaarden bij AB InBev

Bovendien weet de consument deze innovatie wel te smaken. Tijdens een consumententest in het Nederlandse consumentenprogramma Kassa kwam Hoegaarden Radler Lemon & Lime (2.0) als best scorende Radler op de Nederlandse markt naar voor.

Dit is inderdaad een mooie opsteker. We zijn ervan overtuigd dat ook de Belg deze zomer de weg naar onze Hoegaarden Radlers weet te vinden en te appreciëren. Het aanbod binnen het Hoegaarden gamma is er alvast want meer dan de helft van ons totale Hoegaarden volume is al laag- of niet-alcoholhoudend.

— Alexandra Van Impe, Marketing Manager Hoegaarden bij AB InBev

Tijdens de zomermaanden brengt Hoegaarden ook het terras tot bij de consument door middel van de pop-up Hoegaarden terras bus: een uitklapbare dubbeldekker waar mensen het Hoegaarden gamma verder kunnen ontdekken en kennis kunnen maken met de Hoegaarden Radlers. Het traject van de bus kan geconsulteerd worden op de Hoegaarden Facebook pagina. Zowel de terrasactie als de lancering van de Hoegaarden Radlers wordt ook verder ondersteund met een mediacampagne voor en tijdens de zomer.

Hoegaarden Radler 0.0 bestaat in twee smaken: Lemon & Lime en Agrum en is vanaf nu beschikbaar in de winkel en in de horeca.

* Het onafhankelijke onderzoeksbureau IPSOS voerde in opdracht van ABInBev een onderzoek uit bij een representatieve steekproef van 1.000 meerderjarigen in België. Dit onderzoek peilde naar het terrasgedrag van de Belgen.

Bye Bye open haard, Hello openlucht!